Benjamin Weinthal - ein Beispiel fir unanstandigen Journalismus

Am 2. Mérz 2008 erschien in der israelischen Tageszeitung ,, Jerusalem Post” ein Artikel mit
einer martialischen Schlagzeile. Dieser Beitrag hétte aus einer journalistischen Giftkiiche
stammen konnen, weil er darauf abzielt, einen konstruierten , Skandal” zu internationalisieren.
http://www.] post.com/servlet/Satel lite?ci d=1204473061526& pagename=JPost/JPArticle/Sho
wFull

Ich schickte einen Leserbrief an Chefredakteur David Horovitz, in demich einige dieser
grotesken Behauptungen richtig stellte. Damein Text zu lang war, sollteich ihn auf 250
Worter kiirzen, was ich auch tat. Noch bevor dieser am 5. Méarz in der ,, J-Post” erschienenist,
erhielt ich am 4. Marz um 16:46 Uhr von einer Berliner Rechtsanwaltskanzlel, die den
Betreiber der Website ,, juedische.at”, Samuel Laster, vertritt, eine Abmahnung. Um welchen
Sachverhalt ging es?

Laster hatte auf seiner Website am 27. Januar 2008 um 20:20 Uhr einen Artikel eines
gewissen ,, Jonathan Mann® verdffentlicht, in dem dieser unter Berufung auf ein Statement
von Yves Pallade vor dem Antisemitismus-Forum der OSZE vom 25. Januar in Berlin u. a.
schrieb, dass Watzal ,,in seinen Artikeln in der Vergangenheit auch zur Solidaritét mit Hamas
und Hisbollah aufgerufen hat”, was Pallade aber nicht gesagt hatte und in der Sache
selbstverstandlich auch nicht zutraf. ,,Mann® musste ihn wohl falsch verstanden haben. Diese
fal sche Tatsachenbehauptung wurde laut Schreiben vom 4. Méarz von Lasters Berliner Anwalt
bereits einen Tag spater korrigiert. In der gednderten Fassung steht zu lesen, dass meine
Artikel in der Vergangenheit auf ,, antiimperialista.org” erschienen seien, ,,welche zur
Solidaritét mit Hamas und Hisbollah aufruft”. Ein feiner Unterschied also! Dass es sich bei
diesen Verdffentlichungen um Nachdrucke bereits erschienener Buchbesprechungen und
zweier Artikel in Ausziigen handelte, ist seit Jahren bekannt, auch Samuel Laster

Die Abmahnung bezog sich auf eine in meinem Leserbrief vom 3. Mérz an die ,, J-Post”
hergestellte fal sche Kausalitét. Laster hatte die Korrektur bereits vor dem Eintreffen der
Abmahnung meines Koélner Anwaltes ausgefiihrt, die erst am 5. Februar abgeschickt worden
ist. Mein Leserbrief mit dieser in der Tat unrichtigen Darstellung es Ablaufs wurde nie
veroffentlicht. Veroffentlicht wurde mein wenige Stunden spater nachgeschobener Leserbrief,
an dem nichts zu beanstanden ist und auch nichts beanstandet wurde
(http://www.jpost.com/servlet/Satel lite?ci d=1204546399894& pagename=JPost/JPA rticle/Sho

wFull)

Wie aber erklart sich eine Abmahnung wegen eines nie veroffentlichten Leserbriefes? Hier
geht es nicht um eine zu vernachl éssigende Quisquilie, sondern um eine grundsétzliche Frage
des journalistischen Anstandes.

Um herauszufinden, wie dies geschehen konnte, schrieb ich folgende Mail an Chefredakteur
David Horovitz:

Von: lwatzal @aol .com
An: davidh@jpost.com
Datum: Mi., 5. Mrz. 2008, 16:17


http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1204473061526&pagename=JPost/JPArticle/Sho
mailto:lwatzal@aol.com
mailto:davidh@jpost.com

Dear Mr. Horovitz,

thanks for publishing the correct version of my letter. To whom besides Mr. Weinthal have
you or your colleagues mailed my letter to the editor? The letter landed a day before you
published it by the lawyer of Samuel Laster! Please could you clarify how this could happen?
Thanks for your time and trouble.

Antwort von: David Horovitz <davidh@jpost.com>
An: lwatzal @aol.com
Datum: Mi., 5. Mrz. 2008, 16:51

Mr Watzal,

Nobody!
best,

David Horovitz
Editor-in-Chief,
The Jerusalem Post

Also lag der nicht vertffentlichte Leserbrief auRerhalb der J-Post-Redaktion nur Herrn
Weinthal vor, der dann auf wundersame Weise in einer Berliner Anwaltskanzlel landete!

Die urspringliche Version meines L eser briefes (ohne die beanstandete Passage):
Bonn, March 3, 2008
Mr. Editor-in-chief
David Horovitz
Jerusalem Post

Dear Mr. Horovitz,

please could you print the following “letter to the editor” to Benjamin Weintha s article
,Outcry over “anti-Semite’at German govt't agency“, March 2™, 2008.

Benjamin Weintha s article tells the readers of your paper more about the author than about
myself, my work and publications. He draws a caricature of my writings (www.watzal.com).
He uses many sources some of which are questionable. Weinthal"s lampoon has nothing to do
with serious journalism. Let’s put the facts strait:

| never published an article on the Website ,, |ebanonwire”. This pro-American website took a
book-review (Ghada Karmi, Israel”s dilemmain Palestine, Pluto Press) which | published
originally at the website ,, counterpunch* without my permission and changed the personal
details. | send them two e-mails on Febuary 27" and 28" asking to take my review from their
website because | did not approve of it nor of the manipulated persona details. | finished my
second mail: ,,| ask you again to remove my review including the manipulated biographical
notes.” It was of no avail. All the other websites which reprinted this review copied it
correctly from ,,counterpunch”. | wonder how the Lebanese could know that exactely these
manipulated personal details would harm me in Germany? Did they have some German spin
doctors or another little helper from the US?


mailto:<davidh@jpost.com>
mailto:lwatzal@aol.com

The second dubious source which Weinthal quotes is John Rosenthal. On February 26", 2006
he wrote a slanderous article on,, TCS daily* in which he offered ,, deep” insightsinto an
ongoing witch-hunt against me like the one Weinthal wantsto revive. | repudiated all the false
allegations and wrote to the editor-in-chief: , | was very surprised to read John Rosenthal's
articleasit is generaly identical to the inflammatory writingsin German by people like
Laster, Kuntzel, Heinrich, Broder, Stawski, Rensmann, Schréder, Balke and their ilk. For the
last 18 months those people have been trying to destroy my reputation and professional
existence. | congratulate Mr. Rosenthal for his deep knowledge of their efforts. Surprisingly
he uses exactly the same alegations and quotations which the German pamphleteers use.
Which strange contingencies? (...) , Had Rosenthal a German "spin doctor" when he
formulated hisfalse allegations? (...) Can | believe that Mr. Rosenthal was interested in
correct information? | did not accuse Benny Morris of ,, racism®. The sentence stems from
Karmi”s book.

If Weinthal would have been a serious journalist he would not have relied on the owner of the
Website , juedische.at” Samuel Laster. The following documentation presents the real Laster:
http://www.arendt-

art.de/deutsch/pal estina/Honestly Concerned/honestly _concerned_juedische_at.htm

Laster associates with the German polit sect , Die Antideutschen” (The Anti-Germans) and
used to publish slanderous articles by the anti-German Ralf Schroeder dias Leo Ginster. |
spare the readers of your newspaper of Schroeder”s writings especially about the Isragli
journalist Igal Avidan. (Hier wurdeder von Laster zu Recht unter sagte Satz
herausgenommen.) (...) Two years ago Laster lost alawsuit before the district court in
Hamburg against me. He presented at his website two false allegations by a so called ,, scholar
of antisemitism® Dr. Lars Rensmann. In his dissertation which was published under the title
»Demokratie und Judenbild“ he quoted me so trickyly that it seemed asif | had legitimized
Hamas terror. These parts of the book were blacken in al major librariesin Germany, Austria
and Switzerland.

| suppose the J-Post considersitself a serious newspaper. If that is the case they should think
about sacking Weinthal as her correspondent. Concerning my case Weinthal tried to tape the
interview of (...) aperson involved in the case without telling him. Having noticed that the
person finished the interview at once. In refering to our only few seconds | asting conversation
on the mobile he confronted me with Weisskirchen's claim. | responded: ,,| have not read this.
In a democracy Weisskirchen can say what he wants.” Of course, | did not answer Weintha's
inquisitorial and blatant questions which he sent me. MdB Gert Weisskirchen chaired an
antisemitism hearing on November 22", 2004. He enthusiastically greeted , antisemitism
expert* Dr. Lars Rensmann and mentioned his ,,excellent book*. Weisskirchen did not realize
that the highly acclaimed was not present. His brother Jérg Rensmann instead showed up. He
is a charlatan what antisemitism is concerned. He has zero expertise in thisfield. Neither
Rensmann nor the other people resolved the deception.

My writings on the Israeli-Palestinian conflict is neither , fiercely anti-lsrael” nor ,, anti-
Jewish“, it isasredistic as the articles by Gideon Levy and Amira Hass. | am only citicizing
Israel”s occupationa policy and its violations of international law and the human rights of the
Palestinians. By the way, my four books were reviewed very positively. My book ,, Peace
without justice” was even reviewed in Haaretz by the former High-Court-Judge Haim Cohen
pretty fair. Do to his progressive age Cohen got mixed up with arguments from another book
but | could correct these mistakes through a letter to the editor which was published.


http://www.arendt-

In fact, my caseisvery clear: Thereisno , antisemitism* or “hostile sentiments” in any of my
writings. The black-and-white picture Weinthal presents to the Israeli readers does not match
my publications. Y our clients deserve better journalism. | would not even buy a second-hand
car from him. Weinthal writes also for bizarre websites like ,,juedische.at* and the self
proclaimed ,, Achse des Guten* (!). To this slanderous network he fits perfectly well. To
reduce Weinthal“s lampoon to substance | answer with William Shakespeare: ,, Much ado
about nothing.”

Weinthals Artikel erweckt den Eindruck, al's habe der Bundestagsabgeordneten Gert

Wel sskirchen meine Entlassung gefordert. Warum hat Herr Weisskirchen Weinthal sein
Statement zugesandt, wo er doch mit ihm gesprochen hat? Auch eine weitere seridse Quelle
Ubermittelte Weinthal ihre Antwort schriftlich. Warum wohl? Am 14. Mé&rz wandte sich mein
Anwalt Winfried Seibert an Herrn Weisskirchen mit der Bitte, die Grinde fir meine
»geforderte Entlassung” darzulegen. Am 27. Méarz 2008 antwortete das Biro Weisskirchen:

Sehr geehrter Herr Saibert,

Bezug nehmend auf Ihr Schreiben vom 14. Marz 2008 sende ich IThnen Gert Wei sskirchens
Sellungnahme, die er Herrn Weinthal fur dessen Artikel in der Jerusalem Post zur Verfiigung
stellte, zur Kenntnis.

"Im Jahr 2004 hat Herr Ludwig Watzal nach meiner Einschatzung in einem Radiointerview
mit seinen AuRerungen die working definition of anti-Semitism der OSZE (iber schritten. Vor
diesem Hintergrund sehe ich Herrn Watzal als eine Person an, die antisemitischen Tendenzen
das Wort redet.

Wie Sewissen, bin ich nicht der Arbeitgeber von Herrn Watzal. Herr Watzal steht bei der
Bundeszentrale fur politische Bildung (bpb) unter Vertrag. Gegentiber der bpb bin ich nicht
unmittelbar weisungsbefugt. Ich bin mir sicher, dass die Leitung der Bundeszentrale fur
politische Bildung Antisemitismus genauso verabscheut wie ich selbst. Allerdingsist siein
Ihren Handlungsmdglichkeiten als Arbeitgeber an das deutsche Arbeitsrecht gebunden.”

Weder gab es diese besagte ,, working definition zu diesem Zeitpunkt, sie wurde erst 2005
verabschiedet, noch handelte es sich um ein Radiointerview, sondern um einen Kommentar
auf DeutschlandRadio. Weder waren der Hintergrund noch die ,, antisemitischen Tendenzen®
also gegeben. Diese konnten auch nur von denjenigen geortet werden, die schon mit einer
entsprechenden V oreinstellung anti semitische Spurenelemente entdecken wollten.

Well sich zwel seritse Ansprechpartner geweigert haben, mit Weinthal direkt zu sprechen,
zitiert dieser ein Statement einer gewissen Belinda Cooper, die mit dem ,, Fall“ gar nichts zu
tun hat. Die Aussage offenbart nicht nur ihre Unkenntnis des deutschen Arbeitsrechts,
sondern ist dartiber hinaus auch noch impertinent (,, ... to fire aneo-Nazi employee*). Was
wurde diese Ms. wohl sagen, wenn man sie ,,an US-American Fascist* nhennen wirde?
Weintha hétte genauso gut den derzeitigen Bewohner des Weil3en Hauses anrufen kdnnen,
um ein éhnliches Statement zu erhalten, das aber wenigstens ,, géttlich inspiriert” gewesen
wére! Eine weitere fragwirdige Quelle ist John Rosenthal. Er hatte sich schon einmal durch
»tiefe" Detailkenntnisse ausgezeichnet, a's er folgenden verleumderischen Artikel auf
»tcsdaily.com” verdffentlichte: http://www.watzal .com/Rosenthal Kuentzel.pdf



http://www.watzal.com/RosenthalKuentzel.pdf

Am 14. Marz legte Weintha in der israelischen Tageszeitung ,, Haaretz nach. Hier erwéhnte
er schon nicht mehr die Falschung meiner biographischen Daten durch ,,|ebanonwire®. Dieser
- wieder Artikel in der ,, Jerusalem Post* - wurden aus einem gewissen Anlass geschrieben.
Der Israelbesuch der Bundeskanzlerin stand kurz bevor.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/964343.html.

Auch diesen Unfug musste ich durch einen Leserbrief vom 14. M&rz an den Chefredakteur
von ,Haaretz, Herrn David Landau, zurechtriicken.

“| feel pity for the Israeli readers that they have to read stuff like this. On March 2rd
Weinthal published a lampoon in the “ Jerusalem Post” which had nothing to do with serious
journalism and the facts about me. The same holds true for the false accusations against me
inthisarticle. | did not accuse Professor Benny Morris of “ racism” . The text isfrom Karmi’s
book page 1. | did not put it in inverted commas because | cange a word in it. One click futher
on my website he could have found out. When Morris made his ideological U-turn he was
heavily criticized by Professor Baruch Kimmerling and others, also of “ racism” . One cannot
expect that Weinthal knows this differentiated debate.

Weinthal is not a serious journalist. For hisarticle in the“ J-Post” he supposedly taped a
German member of parliament without telling him. After he noticed it he hung up. In
Germany thisis a crime. Here he quotes Ms. Wetzel with a statement which she gave more
than two years ago in a totally different context which at that time was already nuts. In my
writings there is no “ deep contempt for Israel” . My articles are as realistic asthe articles by
Gideon Levy and Amira Hass. Both can be glad that they livein Israel. In Germany they
would be accused of “ antisemitism” by the crowd Weinthal is also writing for. All the false
allegations against me are almost three years old and they have been dissmissed as
unfounded. That iswhy there is no need to act for anybody. Perhaps the Israeli readers
should make up their own minds and visit my website: www.watzal.com

Weinthal writes also for bizarre websites like ,, juedische.at* and the self proclaimed “ axis of
the good” ! (Achse des Guten). To this slanderous network he fits perfectly well. (...).”

Weinthals verleumderische Artikel in den beiden israglischen Tageszeitungen fuhrten zu
weiteren schragen Darstellungen auf anderen Websites, die auf Tricks, Manipulationen und
Verleumdungen beruhten.

http://www.watzal .com/Extremisten_Tricks Manipulationen Diffamierungen.pdf

In der Panorama-Sendung vom 5. August 2004 sagte der ehnemalige israelische Botschafter in
Deutschland, Avi Primor, Bedenkenswertes:. ,, Wenn wir einen Menschen damit belasten und
belastigen, dass er Antisemit ware, wo er nicht antisemitisch ist, wo er nur Kkritisch ist, dann
schief3en wir unsins Knie."

Benjamin Weinthal dirfte besser zum antideutschen Sektenbléttchen ,, jungle world” passen,
in dem er am 27. Marz 2008 einen Beitrag vertffentlicht hat, als zu seriGsen und wichtigen
israelischen Tageszeitungen.

Bonn, 1. 4. 2008 Ludwig Watzal


http://www.haaretz.com/hasen/spages/964343.html.
http://www.watzal.com
http://www.watzal.com/Extremisten_Tricks_Manipulationen_Diffamierungen.pdf

